REGULAMENT privind modul de stabilire şi plată a ajutorului de deces

Prezentul Regulament determină condiţiile, modul de acordare şi plată a ajutorului de deces, stabilit de organele teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale (în continuare - Casa Naţională). Ajutorul de deces constituie o prestaţie unică ce se acordă în scopul susţinerii financiare a familiei decedatului sau a persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Persoanele specificate la alineatul doi punctul 5 al prezentului Regulament vor prezenta, pe lîngă documentele menţionate la alineatul întîi al prezentului punct, actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de deces.În cazul naşterii unui copil mort, ajutorul de deces se acordă în baza cererii depuse de către o persoană, specificată la punctul 5 al prezentului Regulament, însoţită de următoarele documente:
a) actul de identitate al beneficiarului (în original şi în copie). În lipsa acestuia, identitatea poate fi confirmatăprintr-un alt act, inclusiv de uz temporar, eliberat de organele competente ale statului;b) certificatul ce confirmă naşterea copilului mort, eliberat de instituţia medicală;c) actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de deces.
12. Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se înregistrează de casa teritorială la locul permanent de trai al decedatului, la data prezentării tuturor actelor prevăzute la punctul 11 al prezentului Regulament.13. Pentru fiecare beneficiar de ajutor de deces casa teritorială perfectează un dosar, care va include cererea pentru acordarea ajutorului de deces şi toate actele prevăzute la punctul 11 al prezentului Regulament. În caz de deces al beneficiarilor de pensii şi de alocaţii sociale de stat, documentele pentru acordarea ajutorului de deces se anexează la dosarele de pensionare ale persoanelor respective sau la dosarele lor personale.14. Ajutorul de deces se acordă în sumă fixă.Cuantumul ajutorului de deces, în cazul persoanelor asigurate, se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.Cuantumul ajutorului de deces în cazul persoanelor neasigurate este stabilit prin Legea nr. 499-XIV din 14 iulie 1999 privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni.15. Cuantumul ajutorului de deces, în cazul decesului beneficiarilor de pensii de dizabilitate, stabilite militarilor în termen, conform Legii asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne nr. 1544-XII din 23 iunie 1993, este echivalent cu cel stabilit anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

V. Modul de plată şi finanţarea ajutorului de deces

16. Ajutorul de deces se plăteşte beneficiarilor în numerar, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii cu toate actele necesare.17. Plata ajutorului de deces, în cazul persoanelor asigurate, se efectuează din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat, iar în cazul persoanelor neasigurate - din mijloacele bugetului de stat.18. Ajutorul de deces se plăteşte prin intermediul instituţiilor prevăzute în legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv (în continuare - instituţia), care au încheiat contract cu Casa Naţională, la alegerea beneficiarului.19. Ajutorul de deces poate fi solicitat pe baza actelor justificative în termen de 12 luni calendaristice de la data decesului.[Pct.19 modificat HG651 din 20.07.10, MO129-130/27.07.10 art.7365]20. Ajutorul de deces stabilit, dar neîncasat la timp, se plăteşte retroactiv pe o perioadă de cel mult 3 ani calendaristici de la data înregistrării cererii pentru acordarea ajutorului de deces.Suma neachitată la timp din vina organului care stabileşte sau plăteşte ajutorul de deces se achită fără nici o limitare în termen.21. Ajutorul de deces se plăteşte în cuantumul stabilit de legislaţie la data decesului.22. În cazul confirmării dreptului la ajutor de deces, casa teritorială emite decizia privind stabilirea ajutorului de deces şi dispoziţia de plată a ajutorului de deces (în continuare - dispoziţia de plată).23. Casa teritorială eliberează persoanelor care au dreptul la ajutorul de deces, dispoziţia de plată.24. Beneficiarul prezintă dispoziţia de plată la filiala instituţiei de la ultimul domiciliu sau reşedinţă a decedatului, care efectuează plata ajutorului de deces.25. În baza dispoziţiei de plată prezentate instituţia efectuează plata sumei indicate în ea.26. Casa Naţională, cel puţin o dată în trei zile lucrătoare, transmite listele electronice instituţiei care efectuează plata ajutorului de deces.27. Instituţia introduce în listele de plată informaţia privind plata ajutorului de deces prezentată de către Casa Naţională.28. Instituţia prezintă lunar Casei Naţionale informaţia despre plata efectuată pe parcursul lunii, în baza dispoziţiei de plată, în mod electronic, o dată cu prezentarea dării de seamă, conform cerinţelor stabilite în contractul încheiat.

VI. Dispoziţii finale şi tranzitorii

29. Persoanele care stabilesc şi efectuează plata ajutorului de deces poartă răspundere, conform legislaţiei în vigoare, pentru stabilirea corectă, precum şi pentru plata integrală şi oportună a ajutorului ce i se cuvine beneficiarului.30. Controlul asupra stabilirii corecte a ajutorului de deces şi utilizării conform destinaţiei a mijloacelor financiare se pune în sarcina Casei Naţionale.31. Instituţia care plăteşte ajutorul de deces poartă răspundere, potrivit legislaţiei în vigoare, pentru utilizarea mijloacelor băneşti conform destinaţiei.32. Litigiile privind modul de determinare a dreptului la primirea ajutorului de deces se soluţionează, în prealabil, de către Casa Naţională, decizia căreia poate fi atacată în instanţele judiciare, în modul stabilit de legislaţie.
Funerar.md Coroane.md Funeral.md Candele.md Sicriu.md Repatriere.md Pomana.md